Yatırımlar devreye girdi, iş ilanları yüzde 30 arttı
Hamid HANGÜL
Deprem felaketi, seçim sürecinin tamamlanması, EYT sonrası kadroların netleşmesi ve yaz tatilinin sona ermesiyle iş piyasaları hareketlendi ve iş ilanları yüzde 30 arttı.
Özellikle pandemi sonrasında imalat, madencilik, kimya ve elektronik sektörlerinde bazı yabancı yatırımların Türkiye’nin lojistik avantajını ve Avrupa’ya yakınlığını görmesi, bazı kümelenmelerin Türk markalarına yatırım yapması ve yerel şirketlerin yatırım kararları alarak yeni fırsatlar açmaya başlaması. , iş piyasalarını yeniden canlandırdı. .
Yalnızca ekim ayında tek bir insan kaynakları sitesinde 30 bin yeni ilan yayınlanırken, başka bir İK sitesinde aylık ortalama günlük ilan beklentisi 16 binden 25 bine çıktı. İşe alım ve işe yerleştirmeye aracılık eden insan kaynakları şubesi temsilcilerine göre, en fazla personel arayışı ihracata yönelik üretim, teknoloji, sağlık, turizm, gıda, lojistik, perakende, inşaat, güvenlik ve hizmet sektörlerindeki firmalarda yaşanıyor departmanlar.
Özellikle gıda ve lojistik şirketlerinin reklam yayınlama oranı ikinci çeyrek ile dördüncü çeyrek arasında yüzde 30’un üzerinde artarken, BT departmanının ise yüzde 26’lık bir artış kaydettiği görüldü. Yenibiriş Yönetici Ortağı Uğur Karaboğa, insanların özgeçmişlerini güncellemeye başladıklarını, firmaların da üretim hatlarındaki canlılığı artırarak, beklentilerini netleştirerek iş ilanlarını artırmaya başladıklarını söyledi. Karaboğa, “Deprem, seçim süreci, EYT ve yaz tatilinin bitmesi nedeniyle genel iş ilanlarında yüzde 30 civarında bir artış gözlemliyoruz.
En büyük artış ise ihracata yönelik üretim, sanayi ve teknolojide görülüyor. Bunu sağlık, turizm ve eğitim sektörlerinde de görüyoruz. Son dönemde iş başvuru oranlarında yüzde 30-35 civarında bir artış olduğunu söyleyebiliriz” dedi. Türkiye’de çok sayıda yeni yatırımcı kümesinin oluştuğuna işaret eden Karaboğa, “Artık tesislerini istihdama dönüştürmeye başladılar. Mesela İstanbul Finans Merkezi’ni görüyoruz.
Türkiye’de yatırım yapmaya başlayan bankacılık ve yatırım sektörlerindeki şirketler bize dava açmaya başladı. Yine Türk markalarına yatırım yapan yabancı kümeler ve fonlar var. Markalara yatırım yaptıkça şubeleşme, fabrika ve üretim anlamında önemli zirveler yaratıyorlar. Bunun bize de önemli yansımaları var. “E-ticarette ve teknolojide de hareketlilik var” dedi.
“Tarımda ciddi yatırımlar var”
Türkiye’nin konumu nedeniyle yurt dışından önemli yatırımlar aldığına dikkat çeken Karaboğa, “Bunun en büyük etkilerinden biri de pandemi. Çünkü dünyada tedarik zincirinde yaşanan sorunlar, Çin, Hindistan, Vietnam, Tayland gibi ülkelerin merkez ülkelere uzaklığı ve lojistikte yaşanan zorluklar Türkiye için fırsatlar yarattı.
Anadolu’da bu anlamda yatırımlar var. Yabancı yatırımlar. Mesela tarım alanında ciddi yatırımlar görüyoruz. Hem tarıma hem çiftçiliğe doğrudan yatırım yaptılar. Bunun dışında dokumada yenilenebilir enerji var. Teşviklerin de etkisiyle Doğu, Güneydoğu ve Karadeniz bölgelerinde bu alanda yatırımların yapıldığını görüyoruz.
Ölçek olarak orta ve büyük ölçekli firmalardır” dedi. Azerbaycan, Kazakistan, Özbekistan ve Türkmenistan gibi ülkelerden yatırımcılara işaret eden Karaboğa, “Yatırımcılar güvenli liman olarak Türkiye’yi tercih ediyor.” Reklam sayısının aylık ortalama 16-17 bin reklamla devam ettiğini belirten Karaboğa, “Bu aydan sonra beklentimiz 25 bin seviyelerine çıkmasıdır. “Yıl sonuna doğru işe alımlarda hareketlenme olacak” dedi.
Lojistikte yüzde 30’u aştı
Eleman.net Kurucu Ortağı Hasret Duyarlar, üçüncü ve dördüncü çeyrek dönemleri karşılaştırıldığında şirketlerin iş ilanı oranlarında yüzde 18 oranında artış yaşandığını söyledi. Bunun beklenen bir artış olduğuna dikkat çeken Duyarlar, sözlerini şöyle sürdürdü: “Özellikle gıda ve lojistik departmanlarındaki firmaların reklam yayınlama oranı yüzde 30’un üzerinde arttı. Bunların yanı sıra şirketlerin sıklıkla aradığı ancak başvuru azlığından dolayı istihdam etmekte zorlandıkları pozisyonlar da bulunmaktadır.
Üretim branşında eğitimli ve deneyimli personel bulmanın firmalar için zorlayıcı olabileceğini yine tecrübelerimizden biliyoruz. Günde 650 adetten 790 adete kadar bir artış var. Ayrıca eleman.net olarak yabancı yatırım akışını da hissediyoruz. Özellikle üretim ve davet merkezleri alanında yapılan yatırımlar iş ilanlarına da yansıyor. Son 5 aylık döneme baktığımızda üretim alanındaki iş ilanları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 34 oranında arttı. “
Ekim ayında 30 bin yeni ilan yayınlandı
Kariyer.net CEO’su Fatih Uysal, üçüncü çeyrek istihdam verileri değerlendirildiğinde hem işveren hem de iş arayan tarafında hareketlilik gördüklerini söyledi. Uysal şöyle devam etti: “Kariyer.net’te yaklaşık 30 bin yeni ilanının yayınlandığı Ekim ayını geçen yılın aynı dönemiyle karşılaştırdığımızda ilan sayısında yüzde 14 oranında artış olduğunu görüyoruz.
Sene başında yaşadığımız deprem felaketi, ardından gelen iki seçim, yakın coğrafyada devam eden savaşlar ve para piyasasındaki gelişmeler dikkate alındığında, 2023 yılının tüm zor koşullarına rağmen istihdam piyasasının büyümesi oldukça sevindirici bir gelişme. gelişim. Ekim ayı bilgilerini yılın önceki aylarıyla karşılaştırdığımızda son çeyrekte şirketlerin çalışan istihdam oranlarının artacağını öngörüyoruz.
Mavi yakalı iş ve çalışan arama uygulamamız İşin Olsun bilgileri, Ekim ayında yayınlanan ilanlarda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22 oranında artış olduğunu ortaya koyuyor. Yılın ilk 10 ayında en çok personel arayanlar perakende, inşaat ve turizm sektörleri oldu. Bu noktada bilişim dalı ile ilgili bir parantez daha açmak gerekiyor. Son yıllarda hızlı büyümesi ve yetenek açığıyla konuşulan BT departmanında yayınlanan ilanlar geçen aya göre yüzde 26 arttı.
E-ticarette 2 milyon çalışan açığı var
İşinize Uygun Kurucu Aysu Alım, iş piyasasında genel bir hareketlenmenin olduğunu kaydetti. İşe alım: “Finans, gayrimenkul, üretim, sağlık ve bilişim sektörleri işe alımda büyük rol oynuyor. Hem yayınlanan ilan sayısında hem de başvuru oranlarında artış görüyoruz.
Özellikle bilişim sektörü kendi içerisinde bir artış yaşıyor. Özellikle siber güvenlik ön plana çıkıyor. Bilişimin uzun süre ivmesini koruyacağını tahmin ediyoruz. “Teknoloji girişimleri yeni istihdam fırsatları yaratmaya devam edecek” dedi. Türkiye’de bu yılın 6 ayında 600 milyar TL’lik hacme ulaşan e-ticarette ciddi bir istihdam açığının olduğuna dikkat çeken Alım, “WORLDEF Başkanı Ömer Nart’ın yaptığı açıklamaya göre; E-ticaret sektöründe ortalama 2 milyon istihdam açığı var.” .